Analiza și restructurarea planurilor de învăţământ şi a programelor analitice

Analiza și restructurarea planurilor de învăţământ şi a programelor analitice (fișa disciplinei) actuale pentru asigurarea: continuităţii şi coerenţei între programele de licenţă, masterat şi doctorat, compatibilităţii cu programele educaţionale internaţionale,  creșterii rolului activității practice, corespondenţei dintre competenţele înscrise în Registru Național al Calificărilor din Învățământul Superior (RNCIS) și competenţele înscrise în suplimentul la diplomă, adaptarea programelor de studii și a programelor analitice potrivit cerințelor de pe piața forței de muncă.

În anul 2005, ASE, ca de altfel toate universităţile din România, a adoptat sistemul Bologna (3 ani licenţă, 2 ani masterat şi 3 ani doctorat). Din punct de vedere al duratei, programele de studii de licenţă s-au redus de la 4 ani la 3 ani, ceea ce a condus la modificarea planurilor de învăţământ pentru aceste programe. După absolvirea primei promoţii de licenţă, în anul 2008, au intrat în funcţiune şi programele de masterat. Modificarea planurilor de învăţământ în acea etapă a trebuit să ţină cont şi de constrângeri aferente procesului de învăţământ.

Schimbările continuă, deoarece în anul 2010 a început implementarea Cadrului Naţional al Calificărilor din Învăţământul Superior (CNCIS), iar în 2011 s-a creat Registrul Naţional al Calificărilor din Învăţământul Superior (RNCIS), în care fiecare universitate trebuie să îşi descrie programele de studii plecând de la calificări (detaliate în profesii), competenţe, planuri de învăţământ şi programe analitice (fișele disciplinelor).

Prin urmare, ne aflăm din nou în situaţia de a regândi planurile de învăţământ, în primul rând prin raportarea la mediul economico-social, şi în al doilea rând pentru a ne crea un avantaj competitiv în educaţia universitară din domeniul economic. După părerea mea, RNCIS reprezintă bursa educaţională a învăţământului superior din România, deoarece angajatorii vor avea astfel posibilitatea să analizeze şi să compare programe de studii similare pentru a-şi alege resursele umane de care au nevoie. Competenţele înscrise în RNCIS trebuie să concorde cu cele pe care noi le înscriem în suplimentul de diplomă. Mai mult, noua Lege a Educaţiei Naţionale promovează un învăţământ centrat pe student şi bazat pe rezultatele învăţării (learning outcomes), ceea ce înseamnă într-o primă instanţă competenţele pe care absolventul le obţine prin parcurgerea programelor de studii.

În acest sens, în cadrul proiectului POSDRU „Sistem colaborativ integrat bazat pe cunoştinţe pentru îmbunătăţirea managementului universităţilor economice, în contextul noului Cadru Național al Calificărilor din Învăţământul Superior” – SIMCE, contract POSDRU/86/1.2/S/58160 (www.simce.ase.ro) al cărui manager sunt, se află în curs de finalizare un studiu la care au participat echipe de lucru formate din cadre didactice din ASE și din universitățile partenere (Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj Napoca, Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași, Universitatea de Vest din Timișoara, Universitatea Ovidius din Constanța și Autoritatea Națională pentru Calificări – ANC) privind validarea planurilor de învățământ cu Registrul Național al Calificărilor. Acest rezultat constituie un început și poate fi utilizat imediat  privind demersul prezentat anterior.

Acest articol a fost publicat în Managementul procesului de învățare. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s